Hoe je op kunt vallen door gewoon jezelf te zijn

“Wat vertel je me nou? Jij? Het songfestival? Nee… Echt waar?”

Ja dus.
Ik.
Het Songfestival.
Heus.
Het is waar!

De afgelopen week ben ik verschillende keren uit de kast gekomen. En dat voelde prima! Nog niet eerder heb ik het zo duidelijk en zo vaak gezegd tegen iedereen die het maar wilde horen.

Ik ben namelijk verzot.
Werkelijk helemaal dol.
Op het Eurovisie Songfestival.

Ik blijf er voor thuis.

Ik houd een puntentelling bij. Geef serieuze kritieken en kan enorm genieten van mooie liedjes uit onverwachte hoeken van de wereld. Net zoals ik een soort plaatsvervangende schaamte voel en bijna niet meer naar de televisie kan kijken als het vals is of een rariteitenkabinet.

Sinds mijn kinderjaren ‘heb ik dit al’. Ooit zag ik het voor het eerst en ik was verkocht.

In 2010 ben ik er zelfs live bij geweest. In Oslo. Nederland stond toen niet in de finale – dat was het jaar waarin Sieneke vrolijk naast een draaiorgel zong dat ze verliefd was. Lena Meyer-Landrut won toen voor Duitsland met het nummer Satellite. Het was één groot feest in Oslo, met vooral veel saamhorigheid. Iedereen was daar gelijk aan elkaar door allemaal zichzelf te kunnen en mogen zijn. Een bijzondere ervaring.

Sinds 2013 ben ik persoonlijk weer een grotere fan van de Nederlandse inzendingen. Eerst Anouk, toen The Common Linnets, vorig jaar Trijntje Oosterhuis en dan nu Douwe Bob. Ik vond dat Anouk en The Common Linnets het al goed begrepen, maar Douwe Bob snapt het wat mij betreft helemaal: als je iets wilt veranderen, dan moet je de dingen anders aanpakken. Een ander verhaal vertellen. Op een andere manier.

Maar het moet wel jouw eigen échte verhaal zijn.

 

Slow down van Douwe Bob is een protestsong tegen de snelheid van het leven, zoals hij zelf aangeeft in een interview met NRC. Kom uit de tunnel van werken, slapen en eten. Trap op de rem en leef. Zoals jij wilt leven. In de inmiddels veelbesproken 10 seconden stilte benadrukt hij dat gegeven nog eens extra. Zo probeert Douwe Bob een beetje meer bewustzijn te creëren. En – oké – een beetje meer bekendheid in heel Europa.

Maar hoe dan ook, hij is wie hij is. Hij vertelt zijn eigen verhaal op zijn eigen manier. Niet alleen door ‘slow down’ te prediken, maar ook door het letterlijk te doen en zo’n sfeer te creëren op en naast het podium. Dat maakt het voor mij geloofwaardig. Dat raakt mij. Ook al is het op het Eurovisie Songfestival; een omgeving waarvan sommige van Douwe Bobs vrienden zich afvragen of hij zichzelf niet verloochent op zo’n podium. Zelf vindt Douwe Bob dat dit niet zo is. Het is in zijn ogen juist mooi dat hij ook daar, op die plek, gewoon zijn eigen verhaal en geluid kan laten horen. En gelijk heeft hij.

Een ander verhaal van jezelf vertellen of jezelf zichtbaar maken op een andere manier, lokt reacties uit. Het maakt mensen nieuwsgierig. Het zet mensen aan het denken. Het maakt mensen bewust van jou en jouw kwaliteiten. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Douwe Bob. Maar voor iedereen.

Een mooi gegeven eigenlijk.
Dat je op kunt vallen door helemaal jezelf te zijn.

Fedor Slegtenhorst, online strategy director bij Campagne, benadrukte dat ook nog eens in zijn presentatie tijdens de Ondernemen en Groeien Bijeenkomst van VP inQbate. Hij ging daar onder andere in op de vraag hoe je als bedrijf in de enorme chaos van nieuwsbrieven, advertenties, statusupdates en al dan niet gekochte likes, nog positief op kunt vallen. Zijn antwoord? Content maken! Storytelling. Mooie verhalen vertellen. Over jezelf. Over je bedrijf. Over waarom je doet wat je doet. Over dingen die je raken. Over dingen die jou een mens maken. Over de mensen die jouw bedrijf maken tot wat het is.

Dat zijn de verhalen die het verdienen om zichtbaar te zijn.

In woord. Of beeld. Of allebei. Soms is dat spannend en lijkt het comfortabel om een verhaal wat oppervlakkiger te houden. Om je gezicht niet te veel te laten zien. Om goed na te denken over je imago en te overpeinzen hoe je gezien wilt worden door anderen. Dat is op zich prima natuurlijk. Maar die gedachten moeten er niet voor zorgen dat jij jezelf daardoor verstopt. Dan belemmert het jou om authentiek te kunnen zijn en durf je jezelf niet te laten zien. Dat is toch zonde?

Iets wat je mooi vindt, moet je dus niet wegstoppen. Maar gewoon vertellen. Aan de hele wereld. Want dat is juist wat jou (en jouw bedrijf) zo uniek maakt. Anders dan anders. Net zoals Douwe Bob dat doet met zijn liedje en zijn ‘zijn’.

En ja.

Natuurlijk gaat hij vanavond het Eurovisie Songfestival winnen.

Vind ik.

Denk ik.

Hoop ik.

•••